نگرانی ایالات متحده از فعالیت های هسته ای ایران ،واشنگتن را واداشته همراه اسرائیل طرح مخفیانه خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دهد که به نظر می رسد اجرای این طرح محرمانه به دولت اوباما واگذار شده است.
عصرایران - روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز گذشته با چاپ گزارشی به قلم " دیوید سنگر " مدعی شد که جورج بوش رییس جمهور ایالات متحده در سال گذشته میلادی دستور طراحی یک طرح خرابکاری برای ممانعت از دست یابی ایران به سلاح هسته ای را صادر کرده است.

به گزارش عصرایران ، البته بخشی از گزارش نیویورک تایمز مربوط به خبری بود که قبلا و درتابستان 2008 لو رفته بود و آن خبر در واقع درخواست اسراییل از پرزیدنت بوش برای کمک به حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران بود.

بر مبنای این خبر که در تابستان سال گذشته میلادی (2008) منتشر شده بود ،هنگام سفر پرزیدنت بوش به اسراییل برای شرکت در60 امین سالگرد تاسیس اسراییل ،ایهود اولمرت کفیل نخست وزیری اسراییل از وی در خواست کرده بود که برای حمله هوایی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران ،آسمان عراق را در اختیار هواپیماهای اسراییلی قرار دهد.اما درآن خبر آمده بود که پرزیدنت بوش با اشاره به مخاطرات چنین حمله ای برای نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه ،با انجام آن مخالفت کرده بوده است.

اما در گزارش جدید نیویورک تایمز جزییات بیشتری از این خبر منتشر شده است.دراین گزارش که بر مبنای ادعاهای چند تن از مقامات رسمی آمریکایی و غیر آمریکایی ( که نامی از آنها برده نشده) منتشر شده ، آمده است که مقامات اسراییل از پرزیدنت بوش درخواست بمب های ویژه برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران را کرده اند،اما بوش با مخالفت با قرار دادن چنین بمب هایی در اختیار اسراییل و نیز مخالفت با ایده اسراییل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران،به مقامات اسراییل می گوید که دستور داده است تا طرحی سری و مخفیانه برای ایجاد خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران تهیه شود و به جای حمله به تاسیسات هسته ای ایران،با خرابکاری بر این تاسیسات ،فعالیت های اتمی ایران با وقفه روبرو شود.

نیویورک تایمز در این باره می نویسد:" بنا به ادعای مقامات کاخ سفید،با مخالفت بوش با حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران،مقامات اسراییلی نیز به طور موقت از اجرای این طرح عقب نشستند. اما بنا به ادعای این مقامات رسمی، نگرانی ایالات متحده از فعالیت های هسته ای ایران ،واشنگتن را واداشت تا همکاری های اطلاعاتی درباره فعالیت های هسته ای ایران را با اسراییل گسترش دهند و طرح مخفیانه خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دهند که به نظر می رسد پرزیدنت بوش اجرای این طرح محرمانه را به دولت اوباما واگذار خواهد کرد".

این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد:" علی رغم انتقاد های شدید منتقدان بوش( از سیاست های جنگ طلبانه وی)،وی حتی در سال آخر ریاست جمهوری خود و با وجود بحث های جدی رسانه ها و محافل سیاسی و نظامی آمریکا درباره گزینه های مختلف حمله به تاسیسات هسته ای ایران،به پنتاگون دستور داده بود که فراتر از طرح و برنامه ریزی درباره سناریوهای مختلف حمله احتمالی به ایران ، اقدام عملی در این زمینه انجام ندهد".

از سوی دیگر شبکه " فاکس نیوز " آمریکا نیز در این باره مدعی شده است که در تابستان سال گذشته میلادی (2008) "میر داگان " رییس سازمان موساد اسراییل به واشنگتن سفر می کند و درخواست اسراییل را مبنی بر در اختیار قرار دادن آسمان عراق برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران ،با مقامات کاخ سفید مطرح می کند،اما واشنگتن با مخالفت با این ایده اسراییل به مقامات تل آویو گوش زد می کنند که هر گونه همراهی یا همکاری واشنگتن در حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران،اوضاع امنیتی در عراق را بر هم خواهد زد و از سوی دیگر موقعیت نیروهای آمریکایی حاضر در عراق و افغانستان به خطر خواهد افتاد.

جزییات بیشتر درباره خبر مخالفت امریکا با طرح حمله اسراییل به ایران از سویی و نیز طرح بدیل واشنگتن برای خرابکاری به جای حمله نظامی ،در حالی است که حدود یک هفته دیگر باراک اوباما به طور رسمی سکان هدایت کاخ سفید را در دست خواهد گرفت و همانطور که در مصاحبه اخیر اوباما در هنگام معرفی اعضای تیم اطلاعاتی و امنیتی خود مطرح کرد،ایران همچنان یکی از چالش های عمده برای سیاست خارجی و امنیتی آمریکا باقی مانده است.

ناظران سیاسی بر این باورند که اوباما سه تغییر عمده را (در مقام مقایسه با سیاست بوش) برای سیاست واشنگتن در قبال برنامه هسته ای ایران در پیش خواهد گرفت.

نخستین تغییر عمده بر داشتن " پیش شرط " از مذاکرات و آغاز مذاکرات بدون پیش شرط و البته هدفمند و زمان دار است.

تغییر دیگر ارایه مشوق های بیشتر خواهد بود.در این زمینه دولت اوباما احتمالا سعی خواهد کرد تا پیشنهادات و مشوق های سخاوتمندانه تری (در مقام مقایسه با دولت بوش) برای توقف فعالیت های هسته ای ایران،به مقامات تهران پیشنهاد دهد.

اما تغییر عمده دیگر در کارآمد و جدی تر کردن تحریم ها و تنبیه ها خواهد بود.بنا به اذعان اعضای تیم سیاست خارجی و امنیتی اوباما تحریم های هوشمند و کشنده در صورت نرسیدن به توافق برای افزایش فشار به تهران در پیش گرفته خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که گزینه نظامی و اعمال طرح هایی چون " عملیات خرابکارانه " در تاسیسات هسته ای ایران که بنا به ادعای نیویورک تایمز بوش دستور مطالعه و برنامه ریزی آن را در سال گذشته صادر کرده است،چه جایگاهی در طرح اوباما برای برنامه هسته ای ایران خواهد داشت.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا